Co značí žlutá barva na letadlech LOM PRAHA s.p.?

Žluté značení na letounech a vrtulnících Centra leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA s.p. už zná široká veřejnost. Nejeden z nás však neví, proč tomu tak je. Tady je odpověď…

Povrchové úpravy letadel zapsaných ve Vojenském leteckém rejstříku řeší Technický bulletin č.8, který ve své Revizi 01 z roku 2020 v části 2.5 „Základní typy barevného provedení povrchu cvičných letadel provozovaných mimo AČR“ uvádí, že charakteristickým prvkem označení letadel pro výcvik pilotů ve výcvikovém zařízení je jejich zvýraznění žlutou barvou odstínu RAL 1028 (ČSN 6400).

“U letounů jsou takto zvýrazněny konce křídel, špička trupu a okrajové oblouky vodorovných a svislých ocasních ploch. U vrtulníků potom přední trupová část, konec trupového nosníku a konce listů nosného rotoru. Konce listů vyrovnávacího rotoru jsou ještě k tomu opatřeny bílými a červenými pruhy,” říká zástupce ředitele CLV pro logistiku Petr Jemelík.

S ohledem na požadovanou preciznost realizace nejsou tyto barevné úpravy povrchu letadel prováděny u provozovatele (CLV), ale jsou na letadla aplikována v závěru jejich generálních oprav. Pokud je již nemají přímo od výrobce, jako tomu je například u vrtulníků En-480B. V současné době mají takto upraveny povrchy všechna výcviková letadla provozovaná LOM PRAHA s.p., s výjimkou vrtulníku Mi-17 p.z. 0825, který bude takto upraven na generální opravě v průběhu příštího roku.

 

Text: Pavel Lang

Ilustrační foto: archiv CLV LOM PRAHA s.p.