LOM PRAHA je prvním českým podnikem, který uzavřel dohodu o průmyslové spolupráci v projektu F-35

V pondělí 20. května 2024 byla uzavřena Dohoda o projektu průmyslové spolupráce (ICPA – Industrial Cooperation Project Agreement) mezi LOM PRAHA s.p. a Lockheed Martin Global, Inc., kterou za státní podnik Ministerstva obrany České republiky podepsal jeho ředitel Jiří Protiva a za globální bezpečnostní a leteckou společnost vrchní ředitel F-35 Industrial Participation Lockheed Martin Aeronautics David Baker. Slavnostnímu aktu byli přítomni vrcholní představitelé Ministerstva obrany ČR v čele s ministryní obrany Janou Černochovou.  

Pořízení 24 bojových letounů páté generace F-35A je nejvýznamnějším projektem v historii Armády České republiky. V lednu 2024 stvrdili tuto strategickou dohodu ministryně obrany České republiky Jana Černochová a velvyslanec Spojených států amerických Bijan Sabet.

Nedílnou součástí tohoto klíčového kontraktu modernizace Vzdušných sil AČR je také průmyslová spolupráce. Současná představa zahrnuje 11 projektů se společností Lockheed Martin a 3 projekty s výrobcem dvouproudových motorů F135 od firmy Pratt&Whitney. Podílet se na nich bude 13 českých podniků a univerzit. Ty se zapojí ve čtyřech oblastech, a to výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy F-35.

Tento „agreement“ mezi Lockheed Martin Global, Inc. a LOM PRAHA s.p. je první průmyslovou dohodou uzavřenou v rámci zapojení českého průmyslu do programu pořízení 24 stíhacích letounů F-35 pro Armádu ČR. Jejím cílem je zejména přenos špičkového know-how při modifikaci výcvikových osnov Centra leteckého výcviku LOM PRAHA, které budou reagovat na zavádění letounů 5. generace do užívání AČR a dále se bude jednat o přenos i implementaci nových technologií.

V prvních fázích spolupráce mezi LOM PRAHA a Lockheed Martin proběhne analytická činnost stávajícího výcvikového systému v pardubickém Centru leteckého výcviku. Na základě těchto informací bude vypracován nový výcvikový systém, který bude reflektovat potřeby nutné k hladkému přechodu pilotů z podzvukových proudových strojů L-39NG na bojový letoun F-35. Zejména se jedná o nároky na pozemní vybavení, dále výukové systémy (včetně simulačních technologií), nové studijní plány, osnovy leteckého výcviku nebo personální obsazenost.

 

Autor: Pavel Lang

Foto: AERO Vodochody AEROSPACE, Hpeterswald, Ahunt, Lockheed Martin a autor