Mi-17 posílily v CLV Pardubice

Transportní vrtulníky Mi-17 jsou pardubickým Centrem leteckého výcviku, součástí státního podniku LOM Praha, provozovány od konce listopadu 2006, kdy byly od Armády ČR pronajaty první tři kusy. Do poloviny ledna 2013 byly postupně získány další tři stroje, a tak se na řadu let  flotila „Sedmnáctek" v CLV ustálila na šesti, z nichž jedna sloužila jako pozemní učební pomůcka. Jejich primárním posláním je samozřejmě výcvik nových i stávajících pilotů Vzdušných sil AČR, významný podíl má ale také zabezpečení výcviku pro zahraniční zákazníky, který na strojích probíhá od roku 2011. Za tu dobu se v jejich kokpitech vystřídal personál například ze Spojených států, Afghánistánu, Iráku, Burkiny Faso nebo Keni. Stroje tak dosahují poměrně vysokého náletu, v potaz je nutné brát také jejich stáří.
Aby bylo možné zabezpečit splnění požadovaného objemu provozu i do budoucna, rozhodl se státní podnik již v předstihu posílit stávající  flotilu Mi-17 o další kus. Volba nakonec padla na stroj Mi-8MTV-1 výrobního čísla 95528. Kazaňský vrtulníkový závod jej vyrobil 27. října 1990 a následně byl dodán společnosti Aeroflot, u které nosil poznávací značku CCCP-25418, respektivě po rozpadu Sovětského svazu ruskou RA-25418. V turbulentních 90. létech byl stroj mimo jiné v červnu 1995 předán turecké společnosti DorukAir u níž sloužil s poznávací značkou TC-HDD. Nakonec se dostal k polské firmě Lotos Petrobaltic, která jej v červenci 2001 po dokončení generální opravy vykonané litevskou společností Helisota poskytla k užívání letectvu polského námořnictva, u něhož nosil vrtulník evidenční číslo 5528 a byl také vybaven nafukovacími plováky pro nouzové přistání na vodní hladině. Jeho domovem se stala základna Gdynia-Babie Doy. Během další generální opravy v Litvě v roce 2009 stroj mimo jiné obržel meteorologický radiolokátor v přídi a inovované navigační i komunikační vybavení. V roce 2014 byl ovšem jeho provoz ukončen a vrtulník odstaven na základně Darlowo.
Odtamtuď se naložen na podvalníku vydal 20. ledna 2016 na cestu do Kbel. Tam byl po příjezdu uskladněn a v polovině roku 2018 na něm byla zahájena generální oprava, během níž je vrtulníku obnoven meziopravní resurs na dalších osm let nebo 2000 letových hodin, s cílem uvést jej do služby v Centru leteckého výcviku Pardubice. Přístrojové vybavení tedy bylo upraveno do standardu běžného u dalších Mi-17 provozovaných v CLV, včetně kompatibility pro použití brýlí nočního vidění. Na rozdíl od nich je ale „Polka“ vybavena výkonnějšími motory TV3-117VM, namísto verze TV3-117MT. V českém vojenském leteckém rejstříku je vrtulník zapsán jako Mi-17-1V s přiděleným evidenčním číslem 0457. Ke svému premiérovému letu na české obloze se vznesl z kbelského letiště 20. prosince 2019, když jeho posádku tvořili Jiří Hanyk, Petr Hladík a Miroslav Benák. Po splnění záletového programu jej pak posádka ve složení Jaroslav Špaček, Vít Kučera a Jozef Holaza přelétla letos 22. ledna do Pardubic. Ve formaci s ním přilétl rovněž Mi-17 evidenčního čísla 0835 (posádka Jiří Hanyk, Petr Hladík, Kamil Kaluža), který také v uplynulém období podstoupil generální opravu ve státním podniku LOM Praha. Tento kus je zajímavý tím, že od svého předání do Centra leteckého výcviku v lednu 2013 až do odeslání na opravu sloužil jako pozemní učební pomůcka.