Nadzvuková stíhačka s měnitelnou geometrií křídel „poletí“ z Prahy do Kunovic

Naprosto profesionální výkon odvedla skupina muzejníků z kunovického leteckého muzea při demontáži nadzvukového stíhacího letounu s měnitelnou geometrií křídel MiG-23MF (Flogger B), který se nachází v areálu LOM PRAHA s.p. Během nedlouhé chvíle dokázali připravit „třiadvacítku“ s trupovým číslem 7184 k pozemnímu transportu z pražských Malešic do Kunovic. Stalo se tak na základě smlouvy o výpůjčce mezi LOM PRAHA s.p. a Leteckým muzeem Kunovice, kterou nedávno podepsali ředitelé obou institucí Jiří Protiva a Martin Hrabec.   

„Hodně nám pomohlo, že nebylo nutné letoun demontovat na menší celky. Je to dáno tím, že přepravce Universal Transport Praha nám v rámci partnerství poskytne takovou techniku, u které je možné trup přepravit v celku. Díky nim jsme nemuseli do letadla nakonec tolik zasahovat,“ vysvětluje ředitel muzea Martin Hrabec.

Převoz letounu se plánuje na sobotu 4. prosince. „Před nakládkou ještě musíme z letadla sundat křídla, která muzejníci uvolnili, pak letadlo odpojíme od podstavce a přesuneme ho na přepravní vozidlo. Poté už se vydáme na cestu do Kunovic,“ popisuje plán akce Jiří Tůma z Universal Transportu.

„Naše velké díky si zaslouží jak vlastník letadla, státní podnik LOM PRAHA, tak společnost Universal Transport, která se postará o přepravu letadla, a v neposlední řadě i společnost Hanyš – Jeřábnické práce, která si vzala na starost nakládku letounu a jeho částí. Bez nich by se tato akce proběhnout nemohla,“ dodává ředitel kunovického muzea.

Stroj MiG-23 MF trupového čísla 7184 bude prvním letounem v kunovickém muzeu, který patří do takzvané třetí generace stíhacích letounů, a zároveň také prvním s měnitelnou geometrií křídla. Zároveň jde o důležitý typ letounu ve výzbroji někdejšího československého letectva, a navíc bude jako první reprezentovat žateckou leteckou základnu, kde letoun sloužil u 11. stíhacího leteckého pluku.

Stroj s číslem 7184 byl posledním MiGem 23 verze MF dodaným do Československa. Spolu s dalšími dvěma stroji přilétl ze SSSR 3. prosince 1979. Během své aktivní kariéry sloužil na letištích v Bechyni, Českých Budějovicích a v Žatci v rámci 1. a 11. stíhacího leteckého pluku, které patřily k jednotkám PVOS. K vyřazení letounu pak došlo na konci června roku 1994 a v majetku LOM Praha s.p. byl od roku 1996.

Letoun MiG-23 vznikl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let jako nástupce známějšího MiGu 21. Nakonec se ale oba typy vyráběly souběžně a například v českém letectvu byly poslední MiGy 21 vyřazeny dokonce později než jejich „nástupci“. Důvodem byla náročná údržba a nižší spolehlivost konstrukčně složitého MiGu 23.  Verze MF ukončila službu u českého letectva v roce 1994, poslední MiGy 23 (BN a ML) pak byly v Česku vyřazeny v roce 1998.

P. S. O prosincové pozemní přepravě nadzvukového stíhacího letounu MiG-23MF ze státního podniku LOM PRAHA do Leteckého muzea Kunovice vás budeme informovat prostřednictvím sdělovacích prostředků.

 

Text: Lukáš Skládal a Pavel Lang

Foto: Jitka Šuláková a Martin Hrabec