První velkou renovací byl „ohař“, nyní se opravuje „laň“

Již desátým rokem opravují ve státním podniku LOM PRAHA exponáty muzejních sbírek Vojenského historického ústavu. Renovátorskému týmu v čele s Lukášem Syrovým prošly rukama letecké unikáty jako například prototyp letounu Albatros L-39 X-02, dále Avia CB-33 nebo vrtulník SM-2. První velkou renovací v kbelském Závodu letadel byla legendární „čtyřka“ neboli Mi-4B (v kódovém označení NATO Hound tj. ohař) a nynější „zakázkou“ je „čtyřiadvacítka“ neboli Mi-24D (v kódovém označení NATO Hind tj. laň).   

Tento bitevník ze sbírek VHÚ (trupové číslo 0220) byl vyroben v roce 1982 a 21 let sloužil ve výzbroji československého a později českého vojenského letectva. „Lomáckou“ zajímavostí je, že jej v roce 1994 po zrušení prostějovského 51. vrtulníkového pluku přelétl do Přerova-Bochoře na 33. zVrL Jaroslav Špaček (společně s J. Valachem a M. Furdou) současný ředitel Centra leteckého výcviku LOM PRAHA s.p. V roce 2005 byl tento stroj předán do kbelského Leteckého muzea.

„Vrtulník již byl kompletně zbaven vnějšího nátěru, protože ten původní nebylo možné restaurovat a byly na něm zahájeny opravy jednotlivých dílů a agregátu,“ říká Lukáš Syrový a dodává: „V současné době je na své místo ustaven hlavní reduktor, dále jsou opraveny podvozky vrtulníku včetně brzd a probíhají kompletace motorů před jejich zpětnou montáží na drak“.

Renovace vrtulníku bude dokončena v průběhu letošního roku.

Text: Pavel Lang

Foto: Lukáš Syrový, Roman Svoboda, Jaroslav Matoulek a archiv VHÚ