Servis pístových a proudových motorů pro zahraniční zákazníky

Opravy motorů ve státním podniku LOM PRAHA jsou ze strany civilních zákazníků stále žádoucí a velký zájem o ně projevují také provozovatelé ze zahraničí. A to jak z Evropy, tak i ze zámoří. V malešickém Závodu pohonných jednotek (ZPJ) LOM PRAHA s. p. aktuálně prochází generální opravou například pístový motor M-137A z Finska, nebo M-137A z Aeroklubu Kralupy nad Vltavou. Další poptávky oprav jsou v procesu zpracování, nabídky budou v dohledné době zaslány k jednotlivým zákazníkům. Poptávanými opravami jsou nejen celé motory, ale také jejich samostatné součásti, jako např. vačkové a klikové hřídele, nebo motorové agregáty. I tyto opravy Závod pohonných jednotek nabízí a realizuje.

Povolení, přejímka, demontáž, mytí a nález (tzv. Kontrolně technický nález) – to je vždy standardní počáteční procedura každé opravy. Po provedení KTN je vždy zákazníkovi zaslána nálezová zpráva. Takto proběhly úvodní práce třeba právě na zmíněném „finském“ motoru. Následně probíhaly na motoru další navazující kooperace. V současné době realizujeme proces montáže motorových skupin, po které bude následovat finální montáž a příprava motoru na zkušební běh. Motor bude odeslán na specializované zkušební pracoviště. Jeho dokončení se plánuje na druhou polovinu měsíce dubna tohoto roku. Zajímavost? V prosinci 2022 si byl majitel M-137A opravovaný motor v LOMu osobně prohlédnout, seznámil se s procesem oprav motorů, jednotlivými pracovišti a byl velice spokojen s probíhajícími pracemi, zázemím a vysokou odbornou úrovní personálu. Jak říká ředitel Závodu pohonných jednotek Michal Procházka, osobní setkání je vždy přínosným a vítaným krokem, který v ZPJ všem stávajícím i potenciálním zákazníkům vždy nabízíme.

Motor M-137A je invertní řadový šestiválcový atmosférický motor pro pevnou nebo elektricky stavitelnou případně autonomní vrtuli, olejový systém upraven pro plný akrobatický provoz a lety na zádech bez omezení, kopané akrobatické prvky povoleny, speciálně upravená kliková hřídel, sání vzduchu do motoru zepředu od vrtule, provozní přetížení +6g, -3,5g.

Další zahraniční zakázkou, na které v ZPJ proběhla generální oprava byl dvouproudový motor AI-25TL ze zámoří. I v tomto případě se byl zástupce zákazníka podívat na průběh generální opravy přímo v LOM PRAHA s. p. Jeho servis byl dokončen v prosinci loňského roku. Poté byl motor zabalen a připraven na odvoz zpět zákazníkovi. Ve finále bude usazen do podzvukového cvičného letounu L-39 Albatros.

Motor AI-25TL je dvouhřídelový dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem a prstencovou spalovací komorou s axiálním třístupňovým nízkotlakým kompresorem a devítistupňovým vysokotlakým kompresorem. Turbína je dvoustupňová vysokotlaká a jednostupňová nízkotlaká.  Směšování proudů probíhá před výtokovou tryskou. Výstupní tryska má pevný průřez. Motor AI-25 byl vyráběn v několika verzích v různých zemích. Jednou z nich byla i verze AI-25 W – Titan (W jako Walter), která byla licenčně vyráběna v pražském Motorletu v Jinonicích. Právě s tímto motorem byl zalétán první prototyp československého proudového letounu Aero L-39 Albatros. Sériové letouny L-39 byly osazovány motory verze AI-25 TL („T“ jako „Тemperatura“, „L“ jako L-39) které byly vyráběny v Sovětském svazu a jednalo se o výkonnější variantu – speciálně upravenou pro L-39.

Závěrem zbývá dodat, že Závod pohonných jednotek LOM PRAHA nabízí opravu a údržbu motorů M-132 (A, AK), M-332 (A, AK, C), M-337 (A, AK, C) a M-137 (A, AZ). Pokud jste majitelem nebo provozovatelem letounu s jedním z uvedených motorů a potřebujete jej servisovat nebo podrobit generální opravě, neváhejte se na nás kdykoliv obrátit. Všechny potřebné kontakty, stejně jako upřesňující informace k opravám pístových motorů, získají zákazníci na webových stránkách zpjlompraha.com.

Text: Jitka Šuláková

Foto: archiv LOM PRAHA s.p.