Zahájení výroby L-39NG pro LOM PRAHA je již realitou

Desátý květnový den se zapíše do novodobé historie státního podniku LOM PRAHA. V hale č. 120 akciové společnosti AERO Vodochody AEROSPACE se uskutečnil slavnostní akt související se zahájením výroby podzvukových cvičných letounů L-39NG (Next Generation) pro Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA s.p.

Kontrakt na dodávku čtyř nových strojů L-39NG pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky, s opcí na další čtyři letouny, podepsali v listopadu loňského roku vrcholní představitelé obou institucí – ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva a prezident a Chief Executive Officer Viktor Sotona. Součástí smlouvy pro prvního českého zákazníka je mj. úvodní výcvik pilotů a pozemního personálu, speciální a výšková výstroj, pozemní vybavení, včetně počáteční sady náhradních dílů, jakož i pozáruční podpora této nové výcvikové platformy.

Klíčovým důvodem pořízení L-39NG je zajištění kontinuity výcviku pilotů taktického letectva na podzvukových proudových strojích Albatros. Stávajícím letounům L-39C, které provozuje Centrum leteckého výcviku LOM PRAHA již devatenáct let, končí technická životnost.

Prvním „engečkem“ pro LOM PRAHA bude č. 7029. Výkonný viceprezident a Chief Industrial Officer Jan Čáp prezentoval doposud největší díl z tohoto letounu a některé další díly, které jsou již připraveny pro montáž. Následně tento komponent podepsali V. Sotona a J. Protiva, čímž symbolicky zahájili výrobu L-39NG pro LOM PRAHA.   

„Tato zakázka je pro AERO Vodochody velice důležitá, a to z hlediska exportního potenciálu a sběru provozních informací. Reference českého zákazníka a vzájemné konzultace jsou významnou platformou k případnému dalšímu posunu v tomto projektu,“ konstatuje V. Sotona.

Ředitel LOM PRAHA Jiří Protiva k tomu dodává: “S přezbrojením Centra leteckého výcviku LOM PRAHA neměníme výcvikovou platformu na Albatrosech, naopak ji dáváme vyšší kvalitu. I nadále budeme pro výcvik pilotů Armády České republiky a zahraničních vojenských letectev využívat české letadlo. A to je unikátní národní schopnost v propojování výroby letadla a výcvikových kapacit“

 

Autor: Pavel Lang