Běh života jednoho létajícího exponátu

Nedávno jsme zveřejnili v médiích LOM PRAHA s.p. článek „Dvě generace pilotů společně v C-11“. Let Tomáše Bruštíka a Antonína Dytrycha vzbudil velký ohlas veřejnosti. V nejednom komentáři nás žádáte o vícero informací k jedinému tuzemskému létajícímu historickému unikátu „cé jedenáct“, který LOM PRAHA provozuje na základě dohody s VHÚ. Tady je jeho technické currriculum vitae, respektive běh života.

Letoun Let C-11 (imatrikulace OK-JZE, v. č. 171511) byl vyroben v kunovických strojírnách v roce 1955 a poté předán čs. letectvu. V roce 1964 byl při náletu 699 letových hodin svěřen tehdejšímu Svazarmu a imatrikulován jako OK-JIL. Držitelem této C-11 byl středočeský krajský aeroklub Mladá Boleslav. Zde stroj létal v akrobatické skupině Boleslavská čtyřka (piloti J. Rákos, J. Tomeš, A. Dytrych, M. Kapras, náhradník V. Grosser a poté i E. Přádný).

V mladoboleslavském aeroklubu letoun také dolétal a v roce 1977 byl letoun společně s dalšími stroji ze „čtyřky“ předán do muzejních sbírek kbelského Leteckého muzea VHÚ.

Od roku 1991 je již OK-JIL spojen také s „lomem“. Počínaje jeho generální opravou v tehdejších Leteckých opravnách Kbely, přes montáž motoru M-21 a několik různých revizí či předepsaných prací a konče nalakováním do původního vojenského zbarvení a označením fiktivním kódem PS-28, který letoun přiřazoval do stavu tehdejší 1. letky 18. leteckého pluku v Pardubicích. Dnes je tento létající exponát velice žádán organizátory leteckých dnů v tuzemsku jako jeden z největších „taháků“ programu.

Autor: Pavel Lang (Zdroj: VHÚ a Tomáš Ratimec)