Potkaly se u Mošnova

Zajímavá podívaná. Dva cvičné podzvukové letouny Albatros ve formaci. Jeden z nich je L-39C s trup. č. 0113 a druhý L-39NG s trup. č. 0475. Kromě letového nasazení demonstrují aktuální pointu stávajícího a budoucího. „Céčka“ provozuje Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA již devatenáct roků a jejich konec je na dohled. Nástupcem budou „Engéčka“ od výrobce AERO Vodochody AEROSPACE.

Modernizace proudové flotily v pardubickém CLV sebou nese řadu změn. Technických nevyjímaje, třebas namísto pohonné jednotky Ivčenko AI-25TL bude Williams FJ44-4M, namísto vystřelovací sedačky VS-1BRI bude Martin-Baker Mk.16, namísto „budíků“ pro základní letové a motorové údaje budou barevné multifunkční displeje.

Kontrakt na dodávku čtyř nových L-39NG s opcí na další čtyři stroje zajistí kontinuitu leteckého výcviku vojenských pilotů, a to v řádově vyšší kvalitě. Navíc může tato platforma sloužit jako výcvikový mezistupeň při přezbrojení Vzdušných sil Armády České republiky na víceúčelové bojové letouny páté generace F-35A Lightning II.    

Obě instituce českého leteckého průmyslu věří, že podepsaný kontrakt (14. listopadu 2022) na dodávku nových proudových letounů L-39NG úspěšně projde všemi turbulencemi a první „lomácké engéčko“ s trupovým číslem 7029 dosedne na pardubickou ranvej na přelomu roků 2024/2025.

 

Autor: Pavel Lang

Foto: Bartosz Olzak, archiv CLV LOM PRAHA s.p. a AERO Vodochody AEROSPACE a.s.