Ne veliký, ale významný profesní vklad do alianční obranyschopnosti

Dvanáctý březen je dnem 25. výročí vstupu České republiky do NATO. Členství v Alianci se stalo základním pilířem naší obranyschopnosti. Na této kolektivní záruce bezpečnosti se však musí podílet všichni. Nevelkým, ale důležitým profesním dílem tak činí i LOM PRAHA s.p. Příklad?

Centrum leteckého výcviku, jež je organizační složkou státního podniku LOM PRAHA, existuje již 20 let a po celou dobu provádí letecký a taktický simulační výcvik pilotů Armády ČR podle standardů NATO. V roce 2011 se portfolio CLV rozšířilo o odbornou přípravu pro zahraniční vojenská letectva. První piloti ve výcviku byli ze Spojených států amerických a Afghánistánu, kteří se připravovali na dopravních vrtulnících Mi-17.


Dalšími aliančními kolegy byli příslušníci létajícího a technického personálu například z Polska, Lotyšska, Slovenska a Maďarska.

Desítky zahraničních pilotů a řídích radarového navedení zemí NATO absolvovalo výcvik v Taktickém simulačním centru.

Za zmínku rovněž stojí, že LOM PRAHA je členem (a poskytovatelem výcviku) v nadnárodním středisku leteckého výcviku (Multinational Aviation Training Center - MATC), a to od roku 2015 a od roku 2021 akreditovaným výcvikovým centrem NATO Flight Training Europe (NFTE).

Kromě oblasti leteckého výcviku spočívá přínos státního podniku pro NATO také v poskytování servisních služeb pro vrtulníkovou techniku. Zjednodušeně je možné konstatovat, že v zemích NATO de facto nelétá žádný vrtulník řady Mi, na jehož podpoře životního cyklu by se nepodílel státní podnik LOM PRAHA. Kromě českých vrtulníků LOM PRAHA významně přispěl k provozuschopnosti vrtulníků armád pobaltských zemí, dále Slovenska, Severní Makedonie, Polska, Chorvatska nebo Bulharska.

Kvalita služeb státního podniku byla opakovaně prověřena během nasazení vrtulníkových uskupení VzS AČR v zahraničních operacích. Aktuálním příkladem jsou v LOM PRAHA modernizované stroje Mi-171Š z 22. zVrL Náměšť nad Oslavou, které působí v souvislosti s posílením obrany východního křídla NATO v Polsku. Vrtulníky opravené nebo modernizované ve státním podniku potvrzují svou spolehlivost i v těch nejnáročnějších klimatických podmínkách. Kvalitu služeb LOMu PRAHA je možné dokladovat také faktem, že se do těchto leteckých opraven alianční zákazníci pravidelně vrací.  

Je všeobecně známo, že státní podnik LOM PRAHA opravuje motory AI-25TL pro podzvukový cvičný letoun L-39 Albatros, což byla (a v řadě zemí stále je) výcviková platforma pro budoucí piloty taktického letectva, tedy piloty chránící vzdušný prostor Severoatlantické aliance.

Opomenout nelze ani dceřinou společnost LOM PRAHA VR Group, protože její sofistikované simulační technologie se osvědčují jak v oblasti výcviku tuzemského i zahraničního leteckého personálu, tak i ve výcviku pozemních sil.

„Pro LOM PRAHA je podpora Armády České republiky v zajišťování obranyschopnosti státu a příspěvku do kolektivní obrany prioritním úkolem, zvlášť v současné bezpečnostní situaci. Proto aktivně přistupujeme k udržování stávajících schopností a nové schopnosti rozvíjíme ruku v ruce s modernizačními kroky AČR a dalších aliančních partnerů,“ říká ředitel státního podniku Jiří Protiva.

Z podkladů Petra Chiprianova a Petra Kašpara připravil: Pavel Lang

Ilustrační foto: archiv LOM PRAHA s.p. a 22. zVrL