Poslední let „nula osm set dvacet osmičky“

Facebook Centra leteckého výcviku LOM PRAHA s.p. zveřejnil zprávu o posledním letu čísla „0828“. Na této „sedmnáctce“ (kódové označení NATO „Hippo“) měly možnost sloužit stovky příslušníků létajícího a technického personálu. Proto je nabíledni uvést pár zajímavostí z jejího technického života.

Transportní vrtulník (výr. č. 108M28) byl vyroben a následně zařazen do výzbroje českého letectva v roce 1987. Jednalo se o první tuzemský stroj tohoto typu vybavený antivibračním zařízením na hlavním rotoru. O deset roků později, konkrétně v letech 1997 až 2001, létal u jednotek SFOR (Stabilisation Force). Předtím na něm byla provedena modernizace avioniky.

Od roku 2008 sloužil k profesní přípravě létajícího personálu v Centru leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA. V roce 2012 prošel generální opravou, při níž byla jeho přední trupová část, dále konce trupového nosníku a konce listů nosného rotoru označeny typicky žlutou barvou odstínu RAL 1028 (ČSN 6400). Poslední let, a to z letiště LKPO na mateřské LKPD, provedl 5. dubna 2023 osádkou ve složení nadporučík Vilém Marek, Jaroslav Špaček a Radek Pilný. „Nula osm set dvacet osmička“ celkově nalétala bez půl hodiny 7 tisíc letových hodin…

Text: Pavel Lang

Foto: Kuba Jirásek, Milan Cibulka, Petr Kolmann a archiv CLV LOM PRAHA s.p.