Po opravě historického letounu Avia CB-33 předal LOM PRAHA do Leteckého muzea Kbely také jeho renovovaný motor M-42

Po mimořádně náročné renovaci cvičného bitevního letounu Avia CB-33 (trupové číslo 5271) ze sbírek Vojenského historického ústavu Praha byla před státním podnikem LOM PRAHA další restaurátorská výzva-provést expoziční přípravu pohonné jednotky „cé bé třiatřicítky“, a to leteckého motoru Avia M-42 (výr. číslo 5211, série XVII), licenčně vyrobeného na počátku padesátých let minulého století v bývalé letecké továrně Avia. Opravy se zhostili zaměstnanci z téměř všech odborných úseků Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA s.p., protože se jednalo o širokou škálu odborných prací.

Renovaci motoru M-42 pro Letecké muzeum Kbely zevrubně popisuje více než třiceti stránková technická zpráva. Odborníky nadchne, neodborníky zaujme, neboť exkluzivně dává nahlédnout do zákulisí demontáží, očištění či odbarvení, galvanického pokovení, oprav agregátů i soustav a instalací.

M-42 je kapalinou chlazený dvanáctiválec se dvěma řadami válců do V. Motor, přeplňovaný odstředivým kompresorem, dával při 2 500 otáčkách klikového hřídele úctyhodný startovní výkon 2 000 koní. Motor měl obsah válců 46,66 l a hmotnost 1 012 kg. Roztáčel stavitelnou celokovovou vrtuli AV-5 o průměru 3 600 mm. Po opravě v LOM PRAHA bude jako statický exponát doplňující v expozici zrenovovaný letoun CB-33.   

Slavnostní tečku za zrestaurováním dalšího muzejního exponátu provedli v úterý 13. června 2023 v hangáru Staré Aerovky za „objednatele“ Jan Sýkora a za „zhotovitele“ Karel Vaněček podpisem „Protokolu o předání a převzetí techniky“.

„Lomácké“ renovace pro VHÚ mají už desetiletou dobu trvání. Profesní novinkou spolupráce těchto dvou resortních institucí je, že se již netýkají pouze historických letounů a vrtulníků. Letecký motor Avia M-42 je toho aktuálním příkladem. Rezultát několikaměsíčního počínání odborníků malešického ZPJ osobně zhlédli zástupce ředitele Vojenského historického ústavu Praha plukovník Michal Burian, dále vedoucí Leteckého muzea Kbely Miroslav Khol, jakož i ředitel LOM PRAHA s.p. Jiří Protiva a ředitel Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA s.p. Michal Procházka.

Text: Pavel Lang

Foto: autor a archiv Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA s.p.

Další článek o tom jak Vojenský historický ústav Praha převzal od LOM Praha restaurovaný motor AM-42 si můžete přečíst v odkazu níže:  

Vojenský historický ústav Praha převzal od LOM Praha restaurovaný motor AM-42