Mezi vyvažovanými díly také družice!

Státní podnik LOM PRAHA s.p. je čelním opravárenským závodem, s uzavřeným cyklem oprav, na vrtulníky řady Mi pro armády Severoatlantické aliance, Evropské unie a dalších států. Kromě specializace na opravy letecké techniky a zajišťování vývojových, výzkumných a modernizačních prací, plní také úkoly mimo tzv. vojenskou sféru. Mezi ně patří i vyvažování rotačních dílů.

Unikátností v této oblasti je fakt, že LOM PRAHA s.p. také provedl dynamické vyvážení družice Magion 4, postavené Ústavem fyziky atmosféry Akademie věd ČR. Magion 4 byl vypuštěn 3. srpna 1995 z kosmodromu Pleseck s využitím nosné rakety Molnija společně s družicí Interbol-1.  

 V LOM PRAHA s.p. bylo provedeno také dynamické vyvážení družice Magion 4

LOM PRAHA s.p. provádí generální opravy leteckých turbínových motorů jejichž rotory mají v při svém provozu vysoké otáčky (desítky tisíc otáček za minutu) a vyžadují kvalitní vyvážení. Proto je podnik vybaven kvalitními vyvažovacími stroji od předního světového výrobce vyvažovacích strojů - německé firmy SCHENCK.

Provádíme dynamické vyvažování dílů do hmotnosti 1 000 kg, průměru cca 1 600 mm a délky cca 2 500 mm na horizontálních vyvažovacích strojích. Vyvažované díly jsou uloženy na dvou oporách vyvažovacího stroje ve vlastních ložiskách nebo se odvalují v technologických rolnách, které jsou součástí vyvažovacího stroje. Vyvažované díly jsou roztáčeny pomocí hnacího řemenu, který opásá vyvažovaný díl nebo upínací přípravek na vhodném válcovém povrchu.

Vyvažování na siloměrném stroji HL-5B s měřicím přístrojem CAB 925:

  • hmotnost vyvažovaného dílu (včetně přípravků):              5 až 1 000 kg
  • zatížení jedné opory stroje:                                               700 kg
  • negativní zatížení jedné opory stroje:                                200 kg
  • průměr rotoru nad ložem stroje:                                        1 600 mm
  • průměr rotoru nad řemenovým náhonem:                         800 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                  140 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                   2 360 mm
  • citlivost stroje (dle charakteru rotoru):                               až 0,1 gmm / kg rotoru

Siloměrný stroj HL-5B s měřicím přístrojem CAB 925

Vyvažování na siloměrném stroji H-20BU s měřicím přístrojem CAB 925:

  • hmotnost vyvažovaného dílu (včetně přípravků):                   až 100 kg
  • zatížení jedné opory stroje:                                                    50 kg
  • průměr rotoru nad ložem stroje:                                             800 mm
  • průměr rotoru nad řemenovým náhonem:                             630 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                       95 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                       1 385 mm

 Siloměrný stroj H-20BU s měřicím přístrojem CAB 925

Siloměrný stroj H-20BU s měřicím přístrojem CAB 925_3

Vyvažování na dráhoměrném stroji RL-2B s měřicím přístrojem CAB 925:

  • hmotnost vyvažovaného dílu (včetně přípravků):             0,5 až 100 kg
  • zatížení jedné opory stroje:                                              70 kg
  • průměr rotoru nad ložem stroje:                                       800 mm
  • průměr rotoru nad řemenovým náhonem:                       630 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                 70 mm
  • vzdálenost ložiskových opor stroje:                                 1 400 mm

Dráhoměrný stroj RL-2B s měřicím přístrojem CAB 925

Vyvažování malých rotorů na dráhoměrných strojích s měřicími přístroji CAB 570:

  • hmotnost vyvažovaného dílu (včetně přípravků):                                           5 kg

Dráhoměrný stroj s měřicími přístroji CAB 570

Pro úplnost je třeba říci, že mezi činnosti z tzv. nevojenského portfolia LOM PRAHA s. p. dále patří: elektrochemické a chemické povrchové úpravy kovových materiálů, dále strojní obrábění a soustružení na CNC Tornádo 600, broušení na brusce BSKU 50, výroba těsnění na stroji ARISTO 1310, služby 3D skeneru Renishaw Agility L122010, optická sonda RFP nebo nedestruktivní testování materiálu.

O těchto dílčích schopnostech státního podniku vás budeme průběžně informovat v komunikačních prostředcích LOM PRAHA s.p.

Z podkladů hlavního inženýra závodu pro pohonné jednotky Pavla Pánka připravil: Pavel Lang