LOM PRAHA předal kbelské základně dva vrtulníky Mi-17 přestavěné na komfortnější pasažérskou verzi

„LOMu PRAHA děkuji, že odevzdal tento projekt ve stanoveném termínu. Zabudování modulárního systému do dvou vrtulníků Mi-17 zajistí nejen větší komfort, ale především bezpečnost cestujících. Společné úsilí příslušníků základny a zaměstnanců státního podniku dospělo se splnění zadání,“ konstatoval velitel 24. základny dopravního letectva Kbely brigádní generál Jaroslav Falta na slavnostním předání prvního sériového kusu, při němž kromě modernizované „sedmnáctky“ č. 0848 převzal z rukou ředitele státního podniku Jiřího Protivy také unikátní model „nulaosmsetčtyřicetosmičky“.     

Je třeba také uvést, že v říjnu 2023 byly úspěšně dokončeny vojskové zkoušky na prototypu Mi-17 č. 0849 a následně Odbor dohledu nad vojenským letectvím Sekce průmyslové spolupráce MO vydal v této souvislosti bulletin, kterým byla zástavba letecké techniky kbelské 243. vrtulníkové letky certifikována.

„Hlavní částí projektu s označením „Systém Mi-17“ byla úprava podlahy nákladní kabiny a možnost instalace 15 sedadel pro 14 cestujících a palubní průvodčí,“ říká ředitel Závodu modernizací a modifikací LOM PRAHA s.p. Jan Kalita.

Do vrtulníku je možné nakonfigurovat až 15 míst, ale i s možností nastavit počet míst podle aktuální potřeby. V původním vybavení „sedmnáctky“ nebyla sedadla, ale lavice, které jsou umístěné podélně celého trupu nákladní kabiny vrtulníku.

„Znamenalo to, že pasažéři seděli bokem. Tato modernizovaná varianta nabízí plnohodnotné sedačky, které splňují jednak předpisové normy, ale zároveň představují pro cestující větší komfort i bezpečnost,“ vysvětluje Markéta Charouzková, vedoucí řízení modernizačních programů – zástupkyně ředitele pro zahraniční projekty Závodu modernizací a modifikací. „Sedačky mají šíři sedáku 418 milimetrů, jejich konstrukce je vyrobena z lehkých slitin – duralu a skořepiny z kompozitu, váží 10,6 kilogramů, jsou velmi lehké, ale zároveň bezpečné. Jsou vybavené hlavovou opěrkou a čtyřbodovým upínacím samonavíjecím pásem. Ten se v případě nenadálého rychlého pohybu zablokuje. Systém je stejný jako u bezpečnostních pásů v automobilu.“

Sedačky jsou od německého výrobce Fischer Seats a materiál a barva potahů byly vybírány v součinnosti se zadavatelem zakázky. Instalovány jsou v pěti řadách. Na levé straně kabiny je pět samostatných sedadel za sebou a pravou stranu tvoří pět dvojic. Třetí řada představuje dvojici sedadel otočených proti směru letu a mezi ní a čtvrtou dvojicí je umístěn sklopný stolek. Rozhodujícím faktorem pro takovéto rozmístění byla poloha původního nouzového východu v podlaze Mi-17, jehož funkčnost bylo nutné zachovat.

„Bezpečnost celého řešení včetně šířky uličky a pevnosti uchycení dalších nových prvků jsme posuzovali velmi pečlivě a v souladu se všemi platnými normami,“ zdůrazňuje Markéta Charouzková. „Počítá se i s variantou, že uživatel nebude v některých případech vyžadovat maximální kapacitu, proto je možné poslední sedadlo na levé straně demontovat a na jeho místo umístit odkládací stolek pro palubní personál. Velkou výhodou je snadná a rychlá manipulace s instalací nebo odejmutím pasažérských míst. Standardem je také nová zástěna z čalounických materiálů, oddělující kabinu pro cestující od zadních dvoudílných nákladových vrat, kde je umístěna nová šatna pro cestující. Zástěna je průchozí i z nákladní kabiny, takže zůstává dostupný také další únikový otvor v pravé polovině nákladových vrat.“

Změnou je také nová demontovatelná přepážka, díky které dochází k oddělení prostoru první dvojice sedadel na pravé straně od přední šatny, která tímto vznikla. Do tohoto prostoru se za letu ukládají také nástupní schůdky. Ty jsou nové opatřeny jednoduchým zábradlím po obou stranách. Proměnou prošlo také osvětlení kabiny, kde jsou místo původních svítidel nainstalovány LED zdroje s možností dotykového ovládání jak samotnými cestujícími, tak i posádkou z pilotní kabiny.

   

Autoři: Pavel Lang (LOM PRAHA s.p.) a Jana Deckerová (redakce A report, MO ČR)

Foto: archiv LOM PRAHA s.p.