„Písťáky jsou pro nás srdcovka,“ říká ředitel Závodu pohonných jednotek LOM PRAHA Michal Procházka

V mnoha aeroklubech po celém světě i v mnoha soukromých hangárech můžeme stále najít stopu zlatého dědictví československého leteckého průmyslu. Letouny značek Avia, Zlín, Letov nebo Aero proslavily Československo ve světě a naše letecká esa, včetně jmen konstruktérů těchto letadel, jsou dodnes v živé paměti mnoha pilotů. Na tuto historii a tradici nezapomíná ani Závod pohonných jednotek státního podniku LOM PRAHA, který se mimo jiné věnuje i opravě, údržbě a servisu pístových motorů řady “M“. Zájem z řad civilních provozovatelů Zlínů a letadel, osazených těmito motory jen potvrzuje, že restart tohoto programu novým vedením státního podniku, byl před dvěma roky krok správným směrem.

„Československá letadla jsou pro náš závod a naše zaměstnance vždy srdeční záležitostí. Tyto letouny představují nejen kus naší letecké historie, ale zejména jsou spojeny dodnes s konstruktéry a piloty, kteří dosáhli světového věhlasu,“ říká ředitel Závodu pohonných jednotek Michal Procházka a dodává, že podpora životního cyklu „emkových“ motorů (ZPJ opravuje motory M-132, M-137, M-332, M-337, a to ve všech verzích) v podobě oprav, servisu, dodávek náhradních dílů nebo poradenství a konzultací je nedílnou součástí jejich činnosti.

I dnes můžete na letištích vidět například Zlíny 142, 43 a 42, L-200 Morava, nebo Zlíny 226 s našimi motory, létající vyhlídkové lety, výcviky pilotů, či vlekající větroně. S “emkovými“ motory létají ale také historické repliky u nás i v zahraničí, nebo letadla ve vojenských výcvikových útvarech.

Tyto krásné a právem obdivované letouny, které působí zejména v českých aeroklubech, vždy při jakékoliv příležitosti různých leteckých dnů, budí zájem i obdiv mnoha leteckých fandů.

„O každé letadlo je třeba důkladně pečovat a starat se o něj. To ví a zná každý majitel nebo pilot takového stroje. Proto, jak říkám, u nás není malých a velkých zákazníků. Vážíme si toho, že takové služby jim můžeme nabídnout. A nejen to. Než dojde k případné opravě a příjmu motoru cestou našeho obchodního oddělení, nabízíme osobní individuální přístup ke každému zákazníkovi ještě před oficiálním zadáním konkrétní zakázky. Znamená to naprosto nezávazný pohovor, prodiskutování případných problémů a případná doporučení, které zákazníkovi mohou pomoci v konečném rozhodnutí,“ pokračuje Michal Procházka.

Ředitel ZPJ také zdůrazňuje, že závod umí mnohé díly dle výkresové dokumentace i dle dodaného vzoru vyrobit, jednotlivé díly zaměstnanci ve vlastní galvanovně umí povrchově upravit a díky novým technologiím nabízí i měření jednotlivých dílů pomocí 3D scanneru, včetně nabídky služeb reverzního inženýrství.

„Naším záměrem je, aby tyto nádherné letouny létaly ještě mnoho let, a aby je mohly vidět na obloze další generace. Jsem moc rád, že k tomu malešický Závod pohonných jednotek státního podniku LOM PRAHA výraznou měrou napomáhá,“ říká závěrem ředitel ZPJ Michal Procházka.

 

Autor: Jana Deckerová